INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Piotr Strzelicz (Strzelic)  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 2007-2008 w XLV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Strzelicz (Strzelic) Piotr (zm. 1410), kanonik krakowski, gnieźnieński, kapelan papieski.

O rodzinie S-a zachowały się wiadomości w „Kalendarzu katedry krakowskiej”, gdzie pod 25 V wpisano (tzw. ręka K) notę obituarną zawierającą informacje o śmierci: jego ojca Świętosława, syna Budka ze Strzelec (z datą 1383), i matki Wojciechy oraz brata Stanisława (z datą 1398). Pierwotnie zapiskę tę umieszczono pod 26 V, a pod 25 V przeniesiono ją zaraz potem, zaznaczając, że śmierć Świętosława i Stanisława nastąpiła w dzień św. Urbana, papieża i męczennika. Na podstawie tej zapiski należy zatem odrzucić pogląd, że ojcem S-a mógł być Bretto, wywodzący się z jednej ze śląskich miejscowości o nazwie Strzelce (G. Schindler) lub Strzała z Zawady koło Racławic (A. Gąsiorowski, w: „Metryka Uniw. Krak.”). S-a należy również odróżnić od kanonika gnieźnieńskiego Piotra Strzelicza z Borku, który przyjął w katedrze w Gnieźnie święcenia subdiakonatu w r. 1404. Nazwisko Strzelicz zostało urobione od jednej z kilku położonych w Małopolsce miejscowości o nazwie Strzelce, ale nie wiadomo z której S. mógł pochodzić.

S. studiował prawdopodobnie w Italii, bowiem w dokumentach papieskich od r. 1386 wymieniany jest ze stopniem magistra. Kanonikiem katedralnym krakowskim został przed 29 IX 1384, kiedy to wymieniono go w dokumencie bp. krakowskiego Jana Radlicy wśród członków kapituły. S. związał się z dworem królowej Jadwigi Andegaweńskiej, która wysłała go pod koniec r. 1385 z poselstwem do papieża Urbana VI. W Rzymie przebywał przez kilka miesięcy w r. 1386, załatwiając nieznane bliżej sprawy królowej oraz swoje własne. Dzięki suplice Jadwigi uzyskał 20 II t.r. prowizje na kustodię i kanonię w kapit. katedralnej wrocławskiej, wakujące po śmierci Dytki Pradlina, oraz został mianowany przez Urbana VI kapelanem papieskim. Do Polski wrócił przed końcem września t.r., gdyż uczestniczył wówczas w posiedzeniu generalnym kapit. katedralnej w Krakowie. Niedługo potem objął probostwo w Wawrzeńczycach pod Krakowem, które otrzymał przed 9 XI 1389 i dzierżył do końca życia. Ponownie wyruszył do Stolicy Apostolskiej t.r. jako prokurator bp. Radlicy i kapit. krakowskiej, którzy wystawili 23 VI stosowne pełnomocnictwa dla S-a oraz doktora dekretów Jakuba z Kurdwanowa, audytora Roty Rzymskiej, zlecając im załatwienie w Rzymie spraw związanych z próbami pobierania nieuzasadnionych świadczeń annatowych w diec. krakowskiej przez kolektora Kamery Apostolskiej Dobrogosta z Nowego Dworu. Ponadto S. niewątpliwie reprezentował interesy innych duchownych krakowskich; jako prokurator Nawoja z Tęczyna 4 X 1390 przeprowadził w jego imieniu zamianę beneficjów z kardynałem tytułu św. Marcelego Stefanem Palasiusem: prepozytury skalbmierskiej na dziekanię katedralną krakowską. Dbał również o własne sprawy; ponieważ kancelaria Urbana VI nie wydała dokumentu dla S-a w związku z jego nominacją na kapelana papieskiego, zabiegał on o taki dokument u papieża Bonifacego IX, który 9 XI 1389 potwierdził decyzję swego poprzednika. Tego dnia S. otrzymał także ponowną prowizję na kanonię w kapit. wrocławskiej, której nie udało mu się objąć od r. 1386; pomimo zabiegów o nią w Stolicy Apostolskiej, jeszcze w r. 1391 kanonii tej nie osiągnął. Zrezygnował również w r. 1389 ze starań o kustodię wrocławską. Na mocy decyzji papieskiej z 6 XII t.r. otrzymał prawa do prepozytury krakowskiej po zmarłym kardynale tytułu św. Eustachego Franciszku Rienzo. Konkurentem S-a do tej bardzo bogatej prebendy (120 grzywien srebra rocznego dochodu) okazał się licencjat prawa kanonicznego Abraham z Nowego Dworu. Rozstrzygnięcie sporu polecił papież audytorowi Roty Rzymskiej Henrykowi Goderbanowi, a po jego śmierci audytorowi Antoniemu z Ponte, który po 8 IV 1391 podjął sprawę, ale nie wydał wyroku. Z kolei spór został przekazany w ręce audytora Brandy Castiglione, który przyznał prepozyturę krakowską Abrahamowi, a S-owi nakazał wieczyste milczenie. S. nie dał jednak za wygraną i odwołał się do Bonifacego IX, który rozpatrzenie apelacji powierzył audytorowi Janowi de Dulmen. Proces komplikował się i toczył po kolei przed kilkoma audytorami Roty Rzymskiej. Jeden z nich po kolejnej apelacji S-a wydał wyrok dla niego korzystny, co spowodowało apelację ze strony Abrahama z Nowego Dworu. Dn. 15 VII 1393 papież polecił ponowne rozpatrzenie sporu bp. Gubbio Bertrandowi, przebywającemu wówczas w Kurii Rzymskiej. Dalszy przebieg procesu nie jest znany, wyrok ostateczny musiał jednak być korzystny dla Abrahama z Nowego Dworu, który przed 20 III 1395 objął prepozyturę krakowską. S. przebywał w Rzymie przez cały okres tego sporu i w tym czasie wystarał się również o prowizje na kanonie w kapit. katedralnych w Gnieźnie (1389) i Ołomuńcu (1391); pierwszą z nich trzymał do końca r. 1402, do swej rezygnacji na rzecz Piotra, syna Stanisława, drugiej nie zrealizował.

Nie wiadomo, czy S. wrócił na krótko do Krakowa i czy uczestniczył w elekcji następcy bp. Radlicy, Siecieja z Chmielnika, a po jego rezygnacji w wyborze 9 II 1392 Piotra Wysza. Nie ulega natomiast wątpliwości, że brał udział w staraniach w Kurii Rzymskiej o zatwierdzenie Wysza na biskupstwie krakowskim oraz odsunięcie papieskiego nominata Maffiolusa Lampugnaniego; w tej sprawie, jako prokurator Wysza, współdziałał z głównym posłem Jadwigi i Władysława Jagiełły w Rzymie, Wojciechem Jastrzębcem. Po uzyskaniu 4 XII 1392 bulli prowizyjnej na biskupstwo krakowskie dla Wysza, złożył 19 XII t.r. w jego imieniu w Kamerze Apostolskiej obligacje na 3 tys. fl. w złocie z tytułu serwicjów wspólnych oraz zobowiązania z tytułu serwicjów małych. Dn. 19 III 1393 bp Wysz zobowiązał się przez S-a do wypłacenia Kamerze i kolegium kardynalskiemu dalszych 3 tys. fl. w złocie z tytułu serwicjów wspólnych oraz serwicjów małych za Lampugnaniego, ponieważ w jednym roku biskupstwo krakowskie było obsadzane dwukrotnie.

S. wrócił do Polski prawdopodobnie pod koniec r. 1395 i od tego czasu działał głównie w środowisku krakowskim. W nieznanym bliżej czasie otrzymał od kapituły wieś prestymonialną Raciborowice. Ponieważ dochodziło do sporów granicznych z dziedzicami Zesławic, starał się doprowadzić do rozgraniczenia obu wsi; król powierzył rozstrzygnięcie sporów woj. i star. krakowskiemu Spytkowi z Melsztyna, wówczas zastępcy podkomorzego krakowskiego, który wydelegował do rozgraniczenia komornika Paszka, a następnie potwierdził przebieg granicy dokumentem z 14 IX 1396. W r. 1397 udał się S. na Ruś Halicką, prawdopodobnie do Przemyśla, na zaproszenie tamtejszego bp. Macieja, byłego kanclerza królowej Jadwigi. Dn. 24 VI t.r. świadkował na dokumencie fundacyjnym kościoła paraf. w Pantalowicach koło Przeworska, wystawionym przez dziedziców wsi, Febroniusza i jego syna Spytka.

S. wspierał fundację Uniw. Krak. i był na inauguracji jego działalności w lipcu 1400, bowiem został umieszczony w uniwersyteckiej metryce w grupie dwunastu «honorowo immatrykulowanych» prałatów i kanoników na drugim miejscu po prepozycie św. Floriana Mikołaju ze Skroniowa, a przed scholastykiem krakowskim Ottonem z Tochołowa i kanonikiem krakowskim Janem Szafrańcem. Prawdopodobnie przekazał pewną sumę pieniędzy na wszechnicę, mógł też popierać sprawy uniwersytetu w Kurii Rzymskiej. Był obecny jako świadek przy fundacji altarii św. Marii Egipcjanki i św. Aleksego w katedrze na Wawelu oraz związanej z nią kolegiatury gramatyki na Wydz. Sztuk Uniw. Krak., dokonanej 24 VII 1406 przez prebendarza kościoła św. Wojciecha w Krakowie i kanonika sandomierskiego Tomasza Nowkę. Z nominacji bp. Wysza został na początku r. 1400 surogatem oficjała krakowskiego doktora dekretów Mikołaja z Gorzkowa. Dn. 5 II t.r. doprowadził do zawarcia ugody między Parkoszem z Żurawicy i jego synami a plebanem w Obrazowie Jakubem Dajdakiem w sprawie dziesięcin, jednak oficjała zastępował tylko do poł. kwietnia. Jako sędzia polubowny razem z oficjałem Mikołajem z Gorzkowa, kanonikiem krakowskim Niemierzą z Krzelowa, podsędkiem krakowskim Dobiesławem z Koszyc i Stanisławem z Bobowej wydał w Krakowie 6 V 1402 wyrok w sporze między klasztorem tynieckim a sołtysem w Radziszowie i Brunaczowie, Świętopełkiem. T.r. jako sędzia delegowany (iudex commissarius) przez bp. Wysza wydał wyrok w sporze o dziesięcinę snopową od trzech kmieci ze wsi Muniaczkowice, należącą do Tomasza Nowki, a nieprawnie zagarniętą przez dziedzica tej wsi Dziwisza. W związku z apelacją Dziwisza doszło do sądu polubownego, na którego sędziów biskup wyznaczył: S-a, Mikołaja z Gorzkowa i doktora dekretów Stanisława ze Skarbimierza; wyrokiem z 28 X przysądzili oni w całości dziesięciny Nowce. Formularz dokumentów biskupa poświadcza, że S. kilkakrotnie był delegowany przez niego do rozpatrzenia sporów dziesięcinnych między szlachtą a duchowieństwem w diec. krakowskiej.

Od powrotu z Rzymu S. regularnie uczestniczył w posiedzeniach generalnych kapit. katedralnej na Wawelu, co poświadczają formuły testacyjne w dokumentach wystawianych przez bp. Wysza. W Gnieźnie, gdzie posiadał kanonię, pojawiał się zapewne sporadycznie. Został wezwany do udziału w elekcji kapitulnej następcy zmarłego arcybp. Dobrogosta z Nowego Dworu, która miała odbyć się 27 X 1401; nie wiadomo jednak, czy był wtedy w Gnieźnie, bowiem jeszcze 30 IX t.r. przebywał w Krakowie na posiedzeniu generalnym kapituły. W r. 1405 dokonał S. zapisu znacznej sumy pieniędzy na rzecz klasztoru dominikanów krakowskich, o czym świadczy nota w „Nekrografii” Wawrzyńca Litwińca z r. 1615 oraz nota w „Catalogus obligationum” Arnulfa Prężyny z r. 1652, którą zaczerpnięto z dawnego nekrologu dominikańskiego; w zamian dominikanie mieli w określone dni odprawiać mszę przy ołtarzu św. św. Piotra i Pawła, a na aniwersarz mszę ze śpiewanymi wigiliami. Z „Nekrografii” Litwińca wynika, że S. zmarł 18 XII, gdyż w tym dniu dominikanie odprawiali aniwersarz, najpewniej w r. 1410, kiedy to 1 X t.r. ostatni raz wystąpił w źródłach jako świadek na dokumencie erekcji kaplicy p. wezw. Świętego Krzyża na przedmieściu m. Koziegłowy, wystawionym w Krakowie przez bp. Wysza.

 

Łętowski, Katalog bpów krak., III 455; Radzimiński, Prałaci i Kanonicy, I 58–9; – Knapek E., Akta oficjalatu i wikariatu generalnego krakowskiego do połowy XVI w., (mszp. pracy doktorskiej z r. 2006 w Inst. Hist. UJ, s. 78–9, 85); Kurtyka J., Tęczyńscy. Studium z dziejów polskiej elity możnowładczej w średniowieczu, Kr. 1997; Ożóg K., Maffiolus Lampugniani nominat na biskupstwo krakowskie, biskup płocki. Meandry kariery kurialisty rzymskiego w okresie schizmy zachodniej, „Roczniki Human.” T. 48: 2000 z. 2 s. 357–8; tenże, Spór o biskupstwo krakowskie w roku 1392 na tle stosunków Polski z papiestwem u schyłku XIV w., „Kwart. Hist.” R. 104: 1997 nr 1 s. 12–13, 16–17; tenże, Uczeni w monarchii Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława Jagiełły (1384–1434), Kr. 2004; Schindler G., Das Breslauer Domkapitel von 1341–1417. Untersuchungen über seine Verfassungsgeschichte und persönliche Zusammensetzung, Breslau 1938 s. 16, 36, 142, 356–7; Seńko W., Piotr Wysz z Radolina i jego dzieło „Speculum aureum”, W. 1996 s. 180–2 (nr 9, Formularz Wysza), s. 298; Zdanek M., Kultura intelektualna dominikanów krakowskich w średniowieczu, (mszp. pracy doktorskiej z r. 2003 w Inst. Hist. UJ, s. 243, 248); tenże, Szkoły i studia dominikanów krakowskich w średniowieczu, W. 2005; – Bull. Pol., II–III; Catalogus codicum manuscriptorum medii aevi Latinorum qui in Bibliotheca Iagellonica Cracoviae asservantur, Ed. S. Włodek, G. Zathey, M. Zwiercan, Wratislaviae 1980 s. 134, 431; Cod. Univ. Crac., I; Elementa ad fontium editiones, I; Formulae ad ius canonicum spectantes, ex actis Petri Wysz, episcopi Cracoviensis (1392–1412), maxima parte depromptae, Ed. B. Ulanowski, Arch. Kom. Hist., Kr. 1889 V 279 (nr 10), 289–90 (nr 29); Kod. katedry krak., II; Kod. tyniecki; Kod. Wpol., VII; Metryka Uniw. Krak., s. 17 [P63]; Mon. Pol. Hist. (S. Nowa), V; Mon. Pol. Vat., VIII nr 2, 3, 84, 205; Monumenta Vaticana res gestas Bohemicas illustrantia, T. 5: Acta Urbani VI et Bonifatii IX, Ed. C. Krofta, Pragae 1903–5; Zbiór dok. katedry i diec. krak., I nr 121, 124, 129, 132, 143, 144, 151, 158, 160, 162, 174, 185; Zbiór dok. mpol., IV nr 1130; Zeissberg H., Kleinere Geschichtsquellen Polens im Mittelalter, „Archiv für Österreichische Geschichtsquellen” Bd. 55: 1877 s. 162; – Arch. Pol. Prow. Dominikanów w Kr.: rkp. Pp 78 k. 89, rkp. 3 k. 450v, rkp. Kr 8 k. 26.

Krzysztof Ożóg

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.